شما در حال مشاهده نسخه موبایل وبلاگ

درمان آسان بواسیر با لیزر

هستید، برای مشاهده نسخه اصلی [اینجا] کلیک کنید.

برای بیرون زدگی بواسیر چه درمانی وجود دارد؟

برای درمان بیرون زدگی بواسیر چه باید کرد؟

بواسیر یا هموروئید در داخل یا در خارج مقعد ظاهر می شود و با توجه به اینکه ناحیه ظاهر شدن آن کجا است, به بواسیر داخلی و بواسیر خارجی تقسیم می شود. این بواسیر ها دارای چند درجه هستند که درجات ۱ و ۲ آن مربوط به بواسیر داخلی و درجه های ۳ و ۴ مربوط به بواسیر خارجی است.

۱- در درجه اول, بواسیر در درون مجرای مقعد است و معمولا هیچ دردی ندارد و بیمار فقط شاهد خونریزی کمی بعد از اجابت مزاج است.

۲- در درجه دوم, بواسیر با دفع مدفوع به بیرون می آید و بعد از تمام شدن اجابت مزاج خودش به داخل مجرای مقعدی کشیده می شود, در این مرحله معمولا خونریزی وجود ندارد و ممکن است کمی درد خفیف احساس شود.

۳- در مرحله سوم, بواسیر کاملا به بیرون می آید و خودش به صورت خود به خود به داخل کشیده نمی شود و برای هدایت آن به درون مقعد نیاز است از دست تان کمک بگیرید.

۴- در مرحله چهارم, که حادترین مرحله درمان بواسیر است, بواسیر کاملا بیرون می آید و با دست نیز به درون مقعد هدایت نمی شود و در بیرون مقعد باقی می ماند و درد و خونریزی زیادتری نسبت به درجات قبلی دارد.

در درجه های سوم و چهارم به خاطر بیرون زدگی بواسیر, بیمار احساس سوزش, خارش و درد زیادی را تحمل می کند و در برخی مواقع ممکن است بی اختیاری مدفوع هم به آنها اضافه شود.

در این درجات بواسیر رگ های مقعدی متورم و ملتهب می شوند و به صورت زائده ای دردناک از مقعد به بیرون می زنند. از علت های شایع این مورد, یبوست های مداوم و بی نظمی عملکرد روده است. البته فشار آوردن زیاد برای تخلیه مدفوع هم بیماری را تشدید می کند.

برای درمان بیرون زدگی بواسیر در مراحلی که بیرون زدگی بواسیر بدون خونریزی است و با دست به راحتی به داخل مقعد هدایت می شود, تنها کاری که باید بکنید این است که یبوست نشوید.

برای این کار هم باید از غذاهای فیبردار یا ملین ها استفاده کنید تا مدفوع شما شل تر شود و به راحتی تخلیه شود و هیچ فشاری به رگ های مقعد وارد نکند. اما برای درمان بیرون زدگی هایی که شدیدتر است نیاز به درمان های پزشکی حرفه ای مانند جراحی و لیزر بواسیر درمانی است.

درمان خانگی بیرون زدگی بواسیر

از لیزر درمانی برای درمان بواسیرهای درجه ۱ و ۲ نیز می توانید استفاده کنید. در این مراحل بواسیر, بیمار تنها با کمتر از یک ساعت لیزر درمانی می تواند به بیماری خودش غلبه کند و از شر خونریزی و دردهای بواسیر خلاص شود. این روش درمانی برای این مراحل بواسیر به صورت سرپایی و با بی حسی موضعی انجام می شود و نیاز به استراحت و بستری شدن هم ندارد.

در بواسیر درجه ۱ بواسیر فقط نشانه های خونریزی و مشاهده خون در مدفوع بسیار شایع است, چون در این درجه رگ های مقعدی هنوز بزرگ نشده اند و بیرون زدگی خاصی نیز ندارد.

بسیاری از بیماران به این درجه بواسیر اهمیت نمی دهند و منتظر می مانند تا بواسیر به مراحل حادتر و وخیم تر کشیده شود. در بواسیر درجه ۲ که با درد و خونریزی کمی همراه است, رگ ها در هنگام دفع مدفوع بیرون زدگی دارند ولی به خاطر اینکه هنوز عضله های جداره مقعد و محل خروجی مقعد محکم تر هستند می توانند بواسیر را به درون بکشند.

اما برای بیمارانی که به بواسیر درجه ۳ و ۴ مبتلا شده اند بهترین درمان استفاده از جراحی لیزری است. درمان بواسیر با لیزر در این مرحله به همراه جراحی انجام می شود و در واقع کار جراحی بواسیر را راحت تر و آسان تر و سریعتر می کند.

در درجه سوم بواسیر, رگ های مقعدی بیمار کاملا به بیرون می آیند و با دست به درون هدایت نمی شوند و درد و خونریزی زیادی دارند. در درجه چهارم بواسیر هم بیرون زدگی بواسیر به هیچ نحوی به درون کشیده نمی شود و درد و خونریزی زیادتری نیز دارد و بسیار اذیت کننده است.

منبع: دکتر بواسیر

در خانه مشکل بواسیر را درمان کنید!

بواسیر یک مشکل مزمن در ناحیه مقعد است که بیشتر افراد برای درمان اقدام نمی کنند. با شناهت علائم بواسیر می توانید خیلی سریع برای درمان اقدام کنید.

علائم و روش های درمان بواسیر

بیماری بواسیر

بواسیر چیست؟

بواسیر عبارت است از سیاهرگ های گشادشده ( واریسی ) در راست روده یا مقعد. بواسیر ممکن در مجرای مقعدی (بواسیر داخلی ) یا در مدخل مقعد (بواسیر خارجی ) واقع شده باشد. بواسیر ممکن است سال ها وجود داشته باشد اما تنها با وقوع خونریزی بدان پی برده شود.

بواسیر یک مشکل مزمن در ناحیه مقعد است که بیشتر افراد برای درمان اقدام نمی کنند. با شناهت علائم بواسیر می توانید خیلی سریع برای درمان اقدام کنید.

علائم و روش های درمان بواسیر

بیماری بواسیر

بواسیر چیست؟

بواسیر عبارت است از سیاهرگ های گشادشده ( واریسی ) در راست روده یا مقعد. بواسیر ممکن در مجرای مقعدی (بواسیر داخلی ) یا در مدخل مقعد (بواسیر خارجی ) واقع شده باشد. بواسیر ممکن است سال ها وجود داشته باشد اما تنها با وقوع خونریزی بدان پی برده شود.


علائم و نشانه های بواسیر

علائم بیماری بواسیر چیست؟

خونریزی . امکان دارد خون قرمز روش به صورت رگه هایی در اجابت مزاج دیده شود یا به دنبال اجابت مزاج ، خون به مقدار کم و به مدت کوتاهی چکه کند.

درد، خارش یا ترشح مخاطی پس از اجابت مزاج

وجود یک برجستگی در مقعد

احساس این که پس از اجابت مزاج ، راست روده به طور کامل تخلیه نشده باشد (این حالت تنها در مورد بواسیر بزرگ دیده می شود).

التهاب و تورم

راههای درمان بواسیر

ناحیه عفونی را به مدت ۱۵ دقیقه، هر روز سه بار، در آب گرم خیس کنید. با حوله نرم و یا سشوار، آرام خشک کنید.

تورم و خارش را با کیسه های یخ کاهش دهید. اگر این کار جواب نداد، شاید کیسه های آب داغ جواب بدهند.

سرکه سیب تورم و خارش ناشی از بواسیر داخلی و بیرونی را کاهش می دهد. بهتر است از سرکه سیب خالص و غیر پاستوریزه استفاده کنید، چرا که قوی تر هستند. در بواسیر بیرونی، ابتدا ناحیه عفونی را به آرامی تمیز کنید. کمی از سرکه سیب را به پارچه کتان بمالید و روی ناحیه بمالید. شاید اول کار احساس سوزش شدیدی داشته باشید که پس از مدتی رفع می گردد. این کار را چند بار در روز انجام دهید تا تورم کاهش بیابد. در بواسیر داخلی، یک قاشق چای خوری سرکه را قورت داده و روی آن یک لیوان آب بخورید. حداقل دوبار این کار را انجام دهید. حتما بعد از خوردن سرکه آب بخورید تا اسید معده متعادل شود. می توانید کمی عسل اضافه کنید تا طعم سرکه را بتوانید تحمل کنید.

زیاد آب بخورید. حداقل روزی ۶ لیوان آب بخورید. الکل تاثیری منفی دارد. اگر از مکمل استفاده می کنید، حداقل ۸ لیوان آب بخورید.

در فصول گرم، لباس تنگ نپوشید. لباس تنگ باعث تعریق شده و خارش و التهاب را سبب می شود. پارچه های نایلونی، از آنجایی که تعریق را زیاد می کنند، برای پوست ضرر دارند

درمان طبیعی بواسیر و مواد غذایی مفید برای بواسیر:

درمان علل اصلی یبوست تنها راه رهایی از این مشکل میباشد. درابتدا تمام مسیر گوارشی برای چندین روز باید استراحت کنند تاروده پاک شود. بدین منظور بیمار باید خورن میوه را حداقل تا شش روز ادامه دهد پس از آن ممکن است از غذاهای طبیعی برای راحت مدفوع کردن استفاده نماید.

درمان بواسیر با انجیر خشک

چند انجیر خشک را با آب گرم بشویید وشب آن را خیس نمایید. صبح انجیر وآبی که انجیر در آن خیس خورده را میل نمایید.خوردنانجیر هنگام عصر نیز مفید میباشد.

خوردن انجیر زمانی اثر گذار است که چندین هفته خوردن آن را ادامه دهید. دانه های ریز انجیر باعث تحریک روده وحرکت مدفوع میشود .

درمانهای خانگی باعث کاهش فشار درقسمت مقعد و کاهش میزان بواسیر میشود. برای رهایی یافتن از این بیماری باید از مبتلاشدن به یبوست جلوگیری نمایید .

درمان بواسیر با تربچه:

مخلوط صد میلی گرم از تربچه رنده شده ویک قاشق عسل ویا نوشیدن آب این سبزی دو بار درروز درحدود ۶۰ الی ۹۰ میلی گرم دردرمان بیماری مفید میباشد. این روش درمانی میتواند به شکل داروی خارجی نیز استعمال شود . تربچه سفید را باشیر ترکیب نمایید تابه شکل خمیر درآید استفاده آن درمحل درد باعث کاهش یافتن ورم ودرد میشود.

درمان بواسیر با شلغم:

آب برگ آن باید گرفته شود و ۱۵۰ میلی گرم باید به بیمارداده شود و زمانیکه آب آنرا مصرف میکنیدخوردن میوه های خام و سبزیجات ضروری میباشد. برای بدست آوردن نتیجه بهتر، آب برگ شلغم را به اندازه یکسان با آب شاهی واسفناج و هویج مخلوط نمایید.

درمان بواسیر با خوردن کدو :

سه قاشق چایخوری آب برگ کدو را با یک لیوان شیر بدون چربی مخلوط نموده وهرروز صبح مصرف نمایید وخمیر ریشه گیاه را نیز برای بدست اوردن نتیجه بهتر میتوانید استفاده کنید.

درمان بواسیر با زنجبیل :

نصف قاشق چایخوری از آب زنجبیل تازه را بایک قاشق چایخوری آبلیموی تازه ونعنا و یک قاشق عسل ترکیب کنید .


درمان خانگی بواسیر

درمان بواسیر با پیاز:

در بواسیر خونی مصرف پیاز مفید میباشد.تقریبا ۳۰ گرم آن را درآب رنده کنید. شش گرم شکر را به آن اضافه نماییدودوباردرروز مصرف کنید بعد ازچند روز عوارض این بیماری کاهش مییابد . همچنین پیاز دردرمان بواسیر خشک مؤثر میباشد.

درمان بواسیر با علف:

تنقیه آب علف دیواره روده را از مدفوع پاک میکند مرحله عادی تنقیه با آب ولرم میباشد . بعد از ۲۰ دقیقه صبر کردن می توان ۹۰ الی ۱۲۰ میلی گرم از این ماده را استعمال کرد.

درمان بواسیر با دانه کنجد :

بیست گرم دانه کنجد را در پانصد میلی گرم آب بجوشانید تا آب آن یک سوم میزان اصلی شود یا به شکل یک شیرینی دربیاید. آن را با آب به شکل خمیر در بیاورید و برای درمان بواسیر می توانید آن را با کره استفاده نمائید.

درمان بواسیر با هلیله کابلی :

گیاه هلیله کابلی برای درمان بواسیر و به عنوان ماده ای ملین وگس معروف است. این میوه باید درروغن سرخ شود تا به رنگ قهوه ای درآید؛ سپس آنرا پودرکرده ونگهداری نمایید. نصف قاشق چایخوری از این پودر هنگام خواب باعث حرکت معمولی مدفوع هنگام صبح میشود. گس بودن میوه باعث از بین رفتن سفتی مدفوع می شود. ترکیب خمیرمیوه در روغن برای استعمال خارجی مفید میباشد.

منبع: سامان

آیا از عوارض پروتز سینه خبر دارید؟

افزایش حجم سینه ها توسط جراحی یکی از روش های درمان می باشد. در این روش از پروتز سینه جهت ایجاد یک سینه بزرگ تر و جایگزینی حجمی از سینه که در حین حاملگی یا کاهش وزن از بین رفته استفاده می گردد. از پروتز جهت بازسازی سینه ای که در حین سرطان و یا ضربه از بین رفته هم استفاده می گردد.

این عمل یکی از شایع ترین عمل های جراحی زیبایی مورد درخواست بانوان است که طی آن پروتزهای مصنوعی برای افزایش اندازه و بهبود شکل سینه ها مورد استفاده قرار می گیرد.پروتز‌ها پوششی سیلیکونی دارند که قبلا داخل آن را با سرم نرماسالین پر می‌کردند. فایده این نوع سیلیکون آن بود که جراح می‌توانست پوشش سیلیکونی را لوله کرده (بدون آن که داخلش مایعی وجود داشته باشد) و از سوراخ کوچکی که روی پوست سینه ایجاد کرده بود به داخل سینه منتقل کند.

پروتز سینه چیست و از چه موادی ساخته می‌شود؟


افزایش حجم سینه ها توسط جراحی یکی از روش های درمان می باشد. در این روش از پروتز سینه جهت ایجاد یک سینه بزرگ تر و جایگزینی حجمی از سینه که در حین حاملگی یا کاهش وزن از بین رفته استفاده می گردد. از پروتز جهت بازسازی سینه ای که در حین سرطان و یا ضربه از بین رفته هم استفاده می گردد.

این عمل یکی از شایع ترین عمل های جراحی زیبایی مورد درخواست بانوان است که طی آن پروتزهای مصنوعی برای افزایش اندازه و بهبود شکل سینه ها مورد استفاده قرار می گیرد.پروتز‌ها پوششی سیلیکونی دارند که قبلا داخل آن را با سرم نرماسالین پر می‌کردند. فایده این نوع سیلیکون آن بود که جراح می‌توانست پوشش سیلیکونی را لوله کرده (بدون آن که داخلش مایعی وجود داشته باشد) و از سوراخ کوچکی که روی پوست سینه ایجاد کرده بود به داخل سینه منتقل کند.

و بعد داخل محفظه سیلیکونی را از مایع پر کند، اما اشکال این نوع سیلیکون‌ها این بود که بیمار هنگام حرکت حس می‌کرد داخل سینه‌اش مشکی وجود دارد که از آب پر شده و تکان می‌خورد که احساس ناخوشایندی است. اشکال بعدی این بود که به مرور زمان ناحیه‌ای از پوشش سیلیکونی چروک‌خورده و از همان ناحیه پاره و سرم خالی می‌شد.




آیا خالی‌شدن سرم به بافت سینه صدمه‌ای هم می‌رساند؟


خیر، سرم نرماسالین بعد از خروج از محفظه بسرعت در بافت پخش شده و قابلیت جذب داشته و اثر بدی روی سینه نمی‌گذاشت.




پروتز‌های فعلی چه جنسی دارد؟

پروتز‌هایی که امروزه در جراحی‌ها استفاده می‌کنیم پوشش سیلیکونی دارند، ولی داخل آن با ژل سیلیکون پر شده و براساس انتخاب بیمار، میزان پرشدگی‌شان متفاوت است و اندازه‌های خاص دارد. جنس روی پروتز‌ها نیز مختلف بوده و ممکن است صاف یا زبر باشد. البته شکل آنها هم فرق می‌کند؛ بعضی گرد است و بعضی نیز مانند یک قطره اشک بوده که قسمت فوقانی آن باریک‌تر و پایین آن پهن‌تر و بزرگ‌تر است. انتخاب آن نیز به عهده بیمار است.


در چه مواردی از این روش نمی توان استفاده کرد؟

روش افزایش حجم سینه ها یا برای بازسازی سینه هائی که افتادگی شدید دارند مناسب نمی باشد و اگر شما بخواهید که همزمان سینه های شما بزرگ تر به نظر برسد و در سطح بالاتری قرار گیرد باید از جراحی (بالابردن سینه) و گذاشتن همزمان پروتز سینه استفاده نمائید. البته گاها این دو عمل را نمی توان همزمان انجام داد بلکه باید با فاصله انجام گیرد (انجام دو عمل جراحی با فاصله مشخص). جراح پلاستیک شما در تصمیم گیری شما را کمک خواهدکرد.

در بافت پستان مقدار زیادی الیاف کلاژنی با خاصیت انقباضی وجود دارد که ممکن است با ورود جسم خارجی مانند پروتز، تحریک و منقبض شود. به دنبال انقباض کلاژن‌ها به‌تدریج درد ایجاد می‌شود و پستان شکل قبلی و متناسب خود را ازدست می‌دهد. علت این پدیده هنوز ناشناخته است ولی ممکن است عواملی در کم و زیاد کردن احتمال بروز این مشکل نقش داشته باشند.

تجربه نشان می‌دهد اگر سطح پروتز ناصاف باشد و زیر عضله تعبیه شود، احتمال بروز فیبروز کمتر خواهدشد. صاف بودن پروتز و قرار دادن آن زیر بافت پستان یا آغشته کردنش قبل از جایگذاری، احتمال بروز فیبروز را بالا می‌برد. وقتی پروتز در بیماری درد ایجاد می‌کند، اولین راهکار، تجویز داروهای مسکن است.

گاهی هم داروهای کورتونی طولانی‌اثر تزریق می‌شود به این امید که بتوان روند تشکیل فیبروز را متوقف کرد ولی این اقدام‌ها تقریبا بی‌نتیجه‌اند. این افراد اغلب از درد زیادی رنج می‌برند و به نظر می‌رسد که از جراحی دوباره هم نگران هستند ولی می‌توانند بلافاصله بعد از خارج کردن پروتز قبلی، پروتز جدیدی بگذارند. البته باید بدانند که احتمال فیبروزه شدن پروتز بعدی هم وجود دارد. ماساژدادن پستان چند هفته بعد از عمل برای باز کردن فضای کافی در اطراف پروتز تا حد زیادی احتمال بروز فیبروز را کاهش خواهد داد.


شرایط لازم برای انجام عمل پروتز سینه

داشتن سلامت جسمی، داشتن توقعات واقعی بلوغ کامل سینه ها (حداقل 18 سال در موارد کوچکی سینه ها)، احساس ناراحتی از کوچک بودن سینه ها، بدشکل شدن سینه ها بدنبال حاملگی، کاهش وزن، افزایش سن، عدم تقارن سینه ها، یکی یا هر دو سینه رشد کافی نداشته باشند.




پروتز سینه می‌تواند در آینده مشکلاتی برای فرد به‌وجود آورد؟

تا به حال مشکل خاصی گزارش نشده است، فقط کسانی که پروتز سینه دارند حتما باید برای سونوگرافی یا رادیوگرافی به رادیولوژیستی مراجعه کنند که در این باره تجربه دارد. ضمن این که وجود پروتز، ماموگرافی یا سونوگرافی را کمی با مشکل مواجه می‌کند.

شیردهی چطور؟

در شیردهی هیچ تاثیری ندارد، زیرا پروتز در دو نقطه جای داده می‌شود؛ زیر بافت پستان یا زیر بافت عضله. خونرسانی بافت پستان نیز تغییر نمی‌کند. خانمی که به طور ذاتی توانایی شیردهی دارد، با پروتز نیز می‌تواند این کار را انجام دهد.

دوام آن چقدر است؟

به نظر من تا وقتی ضربه جدی به پروتز وارد نشده، مشکلی برای آن به‌وجود نمی‌آید.

آیا پروتزگذاری عوارضی هم دارد؟

بله، این عوارض به دو دسته کوتاه‌مدت و درازمدت تقسیم می‌شوند. از شایع‌ترین عوارض کوتاه‌مدت می‌توانیم به عفونت اشاره کنیم. به طور کلی ورود هر جسم خارجی در بدن می‌تواند احتمال عفونت را بالا ببرد. در درازمدت هم شایع‌ترین عارضه، کپسولار کانترکچر است.

وقتی بافت خارجی درون بدن قرار می‌گیرد، بدن یک لایه هم‌بندی کیسه‌مانند را به دور آن تشکیل می‌دهد و بافت خارجی را درون کیسه‌ای حبس می‌کند. این حالت ممکن است باعث شود بافت‌های کلاژنی اطراف دچار انقباض‌شده و پروتز را تحت فشار قرار دهد. شرایط به‌وجود آمده شکل پروتز را تغییر می‌دهد و به دنبال آن شکل سینه نیز تغییر می‌کند و بدشکل می‌شود. البته درد نیز ایجاد می‌شود. پس علامت اصلی در درازمدت، درد و ایجاد نامنظمی در شکل سینه است.

میزان شیوع این آسیب زیاد است؟

آمار‌های مختلفی ارائه می‌شود؛ بین 3 تا 30 درصد، ولی به نظر من 3 درصد بیشتر به واقعیت نزدیک است.

اندازه پروتز را همیشه بیماران تعیین می‌کنند؟

اندازه پروتز با همفکری بین پزشک و بیمار تعیین می‌شود. البته ما استانداردهایی داریم که باید به آنها دقت کنیم؛ یعنی دور سینه با دور باسن باید تناسب داشته باشد. ولی در ایران شایع‌ترین شکایتی که بیمار بعد از عمل جراحی دارد، این است که ای کاش پروتز بزرگ‌تری انتخاب می‌کرد.

پروتز‌ها در خانم‌هایی که مثلا به دلیل بیماری سرطان سینه قسمتی یا تمام بافت سینه خود را از دست داده‌اند نیز کاربرد دارد؟

علاوه بر سرطان سینه، بیماری‌هایی وجود دارد که به طور مادرزادی یک طرف قفسه سینه رشد خوبی ندارد و فرد دچار نوعی عدم تقارن در دو طرف بدنش می‌شود. در این مواقع باید بازسازی انجام شود. برای این کار سینه را کمی پاکسازی کرده؛ یعنی بافت‌های اضافه را بر می‌داریم و پروتز می‌گذاریم، اما مشکل اینجاست اگر پروتز را به تنهایی بگذاریم زیر پوست نازک بدن براحتی قابل لمس است به همین دلیل از راه دیگری که تزریق چربی است برای ترمیم استفاده می‌کنیم تا سینه طبیعی‌تر به نظر برسد.

چربی از ناحیه‌ای از شکم گرفته می‌شود که از نظر جنس شباهت بیشتری به بافت سینه دارد. چربی به ناحیه سینه تزریق می‌شود و بعد از این که ضخامت مشخصی پیدا کرد، پروتز را زیر آن جای می‌دهیم ولی راه خیلی بهتر این است که چربی از ناحیه تحتانی شکم بخصوص در خانمی که زایمان هم داشته گرفته و از طریق تزریق به سینه منتقل شود. ممکن است این چربی‌ها
به‌تنهایی بتواند حجم کافی تولید کند (یعنی بتوان شکلی مانند سینه مقابل به دست آورد) اگر نتوانیم این کار را بکنیم مجبور به استفاده از سیلیکون خواهیم بود.

آیا تزریق چربی روش بهتری نیست؟

خیر، برای تزریق چربی حداقل به 300 سی‌سی چربی نیاز داریم. به دست‌آوردن این حجم از چربی کار دشواری است و خیلی از بدن‌ها چنین بافتی ندارند و خاصیت این بافت این است که هر چقدر بیشتر تزریق شود، احتمال جذبش بالاتر می‌رود. مثلا وقتی در صورت ده سی‌سی چربی تزریق می‌کنیم، ممکن است فقط
3 سی‌سی آن باقی بماند و نیاز به چند بار تزریق داشته باشیم. در سینه نیز به همین ترتیب است و همیشه نمی‌توانیم نتیجه صد درصد و قطعی از این راه به دست آوریم.



عوارض عمومی جراحی پروتز سینه

عوارض عمومی جراحی پروتز سینه را می‌توان به عوارض زیر تقسیم‌بندی نمود:

الف: خونمردگی و تورم: بروز خونمردگی و تورم پس از عمل جراحی پروتز سینه در ناحیه برش جراحی و اطراف آن پدیده‌ای عادی است، میزان و اندازه این تورم و خونمردگی نیز بر حسب شرایط بیمار متفاوت است و ممکن است در ناحیه برش جراحی، زیر خط سینه و ناحیه خط وسط قفسه سینه باشد. در هر صورت این تورم و خونمردگی با گذشت زمان و حداکثر ظرف مدت هفت تا ده روز از بین می‌رود.

ب: درد: درد پس از عمل قسمتی اجتناب ناپذیر از پیامدهای عمل جراحی است. ولی در جراحی پروتز سینه خصوصاً اگر پروتز در ناحیه زیر عضله بزرگ سینه‌ای باشد، نسبت به سایر اعمال جراحی زیبایی کمی بیشتر است. خوشبختانه امروزه با استفاده از داروهای ضد درد و شل‌کننده‌های عضلات که در ناحیه عمل و محل قرار گرفتن پروتز تزریق می‌شود از میزان این درد پس از عمل کاسته شده است.

ج: جا و اثر زخم: یکی از عوارض مورد توجه تمام بیماران در اعمالی که با برش جراحی انجام می‌شود، به وجود آمدن جا و اثر زخم جراحی است. همانطوری که می‌دانید برش‌های مرسوم عمل پروتز سینه، برش دور هاله سینه و برش روی خط زیر سینه است، از این دو برش معمولاً اثر برش خط زیر سینه به سبب وجود چین طبیعی با اثر و جای بسیار کمتری همراه است، برش دور سینه نیز در غالب اوقات با اثر و جای کمی همراه خواهد بود.


عوارض اختصاصی جراحی پروتز سینه

از عوارض مخصوص عمل بزرگ کردن سینه با پروتز می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

الف: حس نوک سینه: مسئله تغییرات حس نوک سینه غالباً در مورد برش دور هاله سینه مطرح می‌شود. البته یکی از دلایل تغییر حس نوک سینه فشار پروتز بر روی پوست است که گاهی اوقات در مورد هر دو برش عمل پروتز سینه دیده می‌شود و کاملاً موقتی است. در مورد برش دور سینه نیز اگر اختلالی در حس نوک سینه به وجود آید موقتی است و نباید به صورت طولانی مدت مشکل عمده‌ای ایجاد نماید.

ب: تشکیل کپسول فشارنده: یکی از عوارض نسبتاً نادر عمل پروتز سینه تشکیل کپسول فشارنده در دور پروتز است، خوشبختانه امروزه با تولید پروتزهای جدید که با تکنولوژی جدیدتر تولید می‌شوند از میزان بروز این عارضه کاسته شده است ولی به هر حال اگر چنانچه کپسول فشارنده‌ای اطراف پروتز تشکیل شود، علایمی چون درد سینه، ثابت شدن و عدم تحرک پروتز و در نهایت بدشکلی سینه به وجود می‌آید. در این شرایط باید بیمار تحت عمل مجدد و تعویض پروتز قرار گیرد.


جراحی مجدد و تعویض پروتز

در واقع نباید این مشکل را جزء عوارض پروتز سینه مطرح کرد ولی به سبب کثرت سوال بیماران در این مورد بهتر است به آن نیز اشاره کرد. اصولاً پروتز سینه را نباید تعویض کرد مگر اینکه بیمار با آن دچار مشکل شده باشد. این مشکلات عبارتند از:

● تشکیل کپسول فشارنده
● پارگی پروتز
● تغییر سایز بیمار
● تغییر وضعیت پوست و نسوج بیمار

در مورد کپسول فشارنده و پارگی پروتز قبلاً توضیح داده شده است ولی یکی از مشکلاتی که ممکن است بیماران با گذر زمان با پروتز خود پیدا کنند، تغییر سایز و وضعیت پوست و نسوج بیمار است، پروتز به سبب مصنوعی بودن خود در گذر زمان وضعیت ثابتی دارد و تغییر سایز پیدا نمی‌کند، ولی بیماران با گذر زمان دچار چاقی و لاغری و پیری می‌شوند و در اثر این تغییرات پوست و نسوج زیرین آن به تدریج قوام و کیفیت خود را از دست می‌دهند. به این ترتیب پروتز دیگر با شرایط جدید پوست و نسوج نگهدارنده هم‌خوانی ندارد و به همین دلیل است که ممکن است پس از گذشت چندین سال لازم باشد تا یک عمل ترمیمی بر روی سینه انجام شود و شاید لازم باشد سایز پروتز را نیز بر حسب شرایط و نیاز بیمار تغییر داد.

پاره شدن پروتز

یکی از عوارض احتمالی و بسیار نادر، پاره شدن پروتز است. در حال حاضر و با تکنیک‌های جدید، پروتزها به ترتیبی ساخته می‌شوند که حتی با فشارهای زیاد دچار پارگی نشوند، البته اصابت اجسام نوک‌تیز، اصابت گلوله و تصادفات بسیار شدید از این قاعده مستثنی هستند. ولی در هر صورت و به صورت بسیار نادر ممکن است پروتز پاره شود. در صورت پاره شدن پروتز، بیمار ممکن است یکی از علایم زیر را تجربه نماید:


● احساس حالت برآمده در گوشه‌ای از سینه بر روی پروتز
● تغییر شکل پروتز
● احساس درد در نقطه‌ای خاص از جدار پروتز که با تورم همراه است

بهترین راه تشخیص پارگی پروتز انجام MRI است و چنانچه پارگی پروتز تایید شود باید با جراجی مجدد آن را تعویض نمود.




ماندگاری پروتزهای سینه

مثل هر محصول ساخت دست بشر، پروتزهای سینه نیز تا ابد باقی نمی مانند. گرچه بسیار قوی و مقاوم هستند (حتی در برابر فشار)، ولی مستعد کهنه شدن و فرسایش در طول زمان می باشند. به عبارت ساده تر، پوسته خارجی پروتز سینه، بالاخره کهنه و نازک شده و نهایتا از بین می رود. اگرچه از نظر کلینیکی تشخیص آن مشکل می باشد. گهگاهی کسی ممکن است تشخیص دهد که سینه کمی صاف شده است یا شکل آن تغییر پیدا کرده است. اما اکثرا به ندرت قابل توجه و دید است.

به علت ایجاد کپسول اطراف پروتز گاهی اوقات بطور گول زننده ای تشخیص پارگی صورت نمی گیرد. کهنه شدن و یا پاره شدن در میان افراد مختلف متفاوت است. بنابراین یک زن که ورزش ها و تمرین های فیزیکی زیادی مثلا چندین ساع در روز به طور مرتب انجام می دهد و سینه هایش حرکت زیادی می کند (مربی های ایروبیک، دوندگان ماراتن، سوارکاران و...) نسبت به کسانی که تمرینات و تحرکات کمتری دارند، بیشتر فرسوده و پاره می شوند.

در اولین نگاه منطقی است، فرض کنیم و بدانیم که پروتزهای سینه در این حالت ها زودتر از بین می روند؛ بنابراین به منظور داشتن یک ارزیابی مناسب برای حالت و موقعیت پروتزهای سینه شما بهترین توصیه و پیشنهاد این است که توسط پزشک و متخصص به طور منظم بعد از 10-15 سال که از عملتان گذشت معاینه شوید و اگر لازم بود سونوگرافی انجام دهید.



عوارض پروتز سینه

اگر پروتز سینه به دست یک پزشک با تجربه انجام شود عوارض آن کمتر، و خود عمل نیز امن تر و کمتر تهاجمی تر خواهد بود. اما هر عمل جراحی دارای عوارضی است این عمل نیز مستثنی نیست. با رعایت مراقبت های ویژه بعد از عمل می توان این عوارض را کمتر کرد.

قبل از عمل درباره عوارض پروتز سینه از پزشک خود اطلاعات دقیقی بخواهید. در زیر عوارض شایع پروتز سینه را برای شما بیان می کنیم.

  • نمای خیلی بد ناحیه برش داده شده
  • طول کشیدن زمان بهبودی ناحیه برش داده شده
  • خونریزی و جمع شدن خون
  • به وجود آمدن لخته خونی در رگ ها که ممکن است منجر به عارضه قلبی یا ریوی شود
  • جدا شدن زخم
  • عدم تقارن سینه ها
  • جایگذاری اشتباه پروتز
  • عفونت
  • عوض شدن احساس نوک سینه و خود سینه
  • به وجود آمدن کپسول کلفت در پیرامون پروتز
  • نشت یا پارگی دیواره پروتز
  • چین‌ خوردگی پوست روی پروتز
  • عوارض بیهوشی عمومی
  • جمع شدن مایع پیرامون پروتز
  • درد ادامه دار
  • حرکت کردن پروتزها به جهت های گوناگون
  • عدم رضایت شخص از زیبایی و نتیجه عمل
  • ممکن است نیاز به عمل دوباره باشد

در برخی موارد بعد از عمل حس سینه به صورت کامل یا اندکی از بین می رود و در مواردی این حس تقویت نیز می شود. با این حال تمامی این عوارض با گذشت یک سال و نیم از عمل و بهبودی کامل سینه از بین می روند و جای نگرانی ندارند. رجوع کنید بهعوارض پروتز سینه پرگل


معمولا چنین جراحی‌هایی برش‌هایی را هم بر جای می‌گذارد. آیا ناحیه برش را می‌توان از بین برد؟

از راه‌های مختلفی می‌توان پروتز را گذاشت؛ از راه زیر بغل، از راه زیر سینه و از طریق برشی در ناحیه هاله سینه. ولی به نظر من راه زیر بغل روش مناسبی نیست، زیرا نمی‌توان سیلیکون را به‌دقت جا‌گذاری کرد. ولی دو روش دیگر بهتر است. برش زیر سینه برشی شش تا هفت سانتی‌متری است که بعد از یک سال، خط کمرنگی از آن باقی می‌ماند. دور هاله قهوه‌ای سینه هم کمترین جلب توجه را می‌کند. البته در مواردی که از طریق دور هاله سیلیکون وارد می‌شود باید به قطر آن توجه داشته باشیم.

روش های عمل زیبایی شکم و پهلو

لیپوساکشن با کمک مکش چربی ها را از بدن بیرون می آورد. در موقع لیپوساکشن لوله های نازک و کوچک با سر پهن (کانولا) به وسیله برش های کوچک وارد بدن شده و پزشک متخصص لوله را زیر پوست می چرخاند تا به ناحیه تجمع چربی ها برسد، بعد چربی های اضافی از طریق این لوله به بیرون هدایت می شوند.

آیا لیپوساکشن خوب است


روش های جراحی زیبایی بسیاری وجود دارند که می توانند چربی های اضافی نواحی خاصی از بدن تان مانند شکم، باسن، ران، بازوها و یا گردن را از بین ببرند. در واقع این روش های زیبا سازی بدن این نواحی را شکل می‌ دهد. اما باید توجه کنید که این روش های تناسب اندام برای لاغری مفرط کارآیی ندارند و برای لاغری های موضعی کاربرد دارند. روش های کوچک شدن شکم و پهلو و آب کردن شکم و پهلو سریع یکی از مواردی است که عمل زیبایی شکم و پهلو به آن می پردازد.

اندام و راه های کوچک کردن شکم و حذف چربی های زائد - روش های کوچک شدن شکم و پهلو - آب کردن شکم و پهلو سریع


لیپوساکشن

لیپوساکشن یک روش جراحی است که از مکش برای از بین بردن چربی نواحی خاص بدن مانند شکم، باسن، ران، بازوها و یا گردن استفاده می‌کند. در واقع لیپوساکشن این نواحی را شکل می‌ دهد. نام‌ های دیگر مرتبط با لیپوساکشن شامل لیپوپلاستی و کانتورینگ است.

لیپوساکشن با کمک مکش چربی ها را از بدن بیرون می آورد. در موقع لیپوساکشن لوله های نازک و کوچک با سر پهن (کانولا) به وسیله برش های کوچک وارد بدن شده و پزشک متخصص لوله را زیر پوست می چرخاند تا به ناحیه تجمع چربی ها برسد، بعد چربی های اضافی از طریق این لوله به بیرون هدایت می شوند.

آیا لیپوساکشن خوب است

اگر مقدار زیادی چربی در مکان‌های خاص دارید، ممکن است کاندیدای عمل لیپوساکشن باشید، اما باید بدانید که برای لیپوساکشن باید وزن تان متعادل و پوست تان سالم و انعطاف پذیر باشد.

لیپوساکشن چربی های اضافی شما را حذف خواهد کرد و قرار نیست شما را لاغرتر کند. سن در لیپوساکشن مهم نیست ولی دقت کنید که با بالا رفتن سن، انعطاف پذیری پوست هم کم می شود.


انواع روش های پیکر تراشی

پیکرتراشی یک روش زیبایی برای از بین بردن چربی های موضعی در اندام های مختلف مثل شکم، صورت، غبغب، ران، باشن و غیره است. توجه کنید که عمل زیبایی پیکر تراشی برای خوش اندام کردن شماست نه روشی برای کم کردن وزن تان و لاغری.

این روش تنها جنبه زیبایی دارد و برای موارد درمانی مناسب نیست. اگر اندام های خاص بدن شما دارای اندازه زیادی هستند می توانید از این روش برای کاهش اندازه آنها استفاده کنید.

پیکر تراشی در سه روش عمده دارد که عبارتند از: لیپوماتیک، اولترازد و بادی‌ جت یا واترجت. این روش های پیکر تراشی می توانند چاقی موضعی بدن شما را از بین ببرند و اندامی خوش فرم و زیبا برای تان به ارمغان بیاورند.

لیپوماتیک تخلیه چربی های اضافی از بدن تان را سریع تر انجام می دهد. پزشک ناحیه ای را که قرار است از آنجا چربی های زائد بیرون آورده شوند را برش می دهد و بعد منفذهایی را برای وارد شدن دستگاه کانولا به ناحیه های مورنظر ایجاد می کند.


لیپولیز

لیزر لیپولیز فرآیند درمان کاهش چربی، کاهش سلولیت، کاهش پوست سست و کاهش علامت‌ های کششی است. ​که روش کمتر تهاجمی است و می تواند توده های سفت چربی جمع شده در ناحیه های پهلو، غبغب و باسن و غیره را به صورت کامل تخلیه می کند.

این روش می تواند چربی هایی را که در ناحیه های مختلف بدن انباشته شده اند و با ورزش و رژیم غذایی حذف نمی شوند را از بین می برد.

لیپولیز در مقایسه با شیوه های سنتی کاهش چربی مانند لیپوساکشن، دارای عوارض کمی است. عمده ترین دستگاهی که در این روش به کار می رود، استفاده از نوع خاصی از لیزر برای حذف چربی های اضافی جمع شده در نواحی مختلف بدن و صورت است.

لیزر مورداستفاده در این روش به بدن فرصت می دهد تا چربی ها را بسوزاند، و اگر نیاز بود می توان با استفاده از دستگاه های مخصوص ساکشن، توده های بزرگ چربی را تخلیه کرد.


کرایولیپولیز

کرایولیپولیز یک روش جدید غیر جراحی برای کوچک کردن اندازه شکم است که به وسیله دستگاهی این کار را انجام می دهد و همه سلول های چربی زیر پوست شکم را فریز کرده و آنها را نابود می کند. چربی های تجزیه شده از طریق کبد از بدن خارج می شوند.

نحوه کار این روش به این صورت است که با فریز کردن سلول های چربی در دمای انجماد 10- تا 3- درجه، باعث نابودی سلول های چربی می شود.

بسیاری از کسانی که این روش را برای کوچک کردن شکم و پهلوهایشان امتحان کرده اند، از ظاهر شدن چند روزه اثرات آن خبر داده اند، ولی ۱ تا ۴ ماه برای ظاهر شدن تمامی نتایج آن فرصت نیاز است. درمان با این روش در پرگل یک جلسه انجام می شود و نیازی به هیچ ماده بیهوشی ندارد.

در این روش پروسه درمان و بهبودی با گذشت زمان اتفاق می افتد و در این بازه زمانی، پوست شکم فرصت پیدا می کند تا با سایر اندام ها سازگار شود.

به همین خاطر در این روش از افتادگی و شل شدگی سایر روش های لاغری خبری نیست. همچنین در این روش، بیمار نیازی به بستری شدن و استراحت ندارد و دوره نقاهتی برای آن بیان نشده است.

معرفی سایت دکتر منصوری

راه های یافتن بهترین دکتر بواسیر, پزشک بواسیر, متخصص بواسیر یا هموروئید با رشد روزافزون فضای مجازی کاری سخت نیست. تقریبا همه دکترها و پزشکان متخصص بواسیر در اینترنت برای خود وب سایتی دارند. با مراجعه به آنها و بررسی سوابق و کارنامه پزشکان می توان بهترین دکتر بواسیر, پزشک بواسیر, متخصص بواسیر یا هموروئید را پیدا کرد. پس بدون هیچ نگرانی و خجالتی با دکتر بواسیر, پزشک بواسیر, متخصص بواسیر یا هموروئید که انتخاب کرده اید تماس بگیرید و مشکل خود را با وی در میان بگذارید. مطمئن باشید که بهترین نتیجه را خواهید گرفت و عمری با خیال راحت و بدون درد سپری خواهید کرد.

زیر نظر دکتر پروانه منصوری متخصص جراحی عمومی ( پلاستیک – گوارش)

دکتر پروانه منصوری در سال ۱۳۷۳ دکترای حرفه ای پزشکی را از دانشگاه تهران دریافت نمود و پس از آن در سال ۱۳۸۱ موفق به اخذ بورد تخصصی جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی بابل شد. دکتر پروانه منصوریدر حدود ده سال در بیمارستان های بابل در زمینه درمان بیماری های مقعدی فعالیت داشتند و پس از آن نیز در بیمارستان میلاد تهران در زمینه درمان بیماری های پستان فعالیت می نمایند. در حال حاضر همزمان با فعالیت در بیمارستان میلاد، در مطب نیز در زمینه ی درمان بیماری های مقعدی ، بیماری های پستان و جراحی های زیبایی سینه فعالیت دارند.


دکتر پروانه منصوری پزشک بواسیر یا همورئید

اگر جستجو کردید:پزشک بواسیر

راه های یافتن بهترین دکتر بواسیر, پزشک بواسیر, متخصص بواسیر یا هموروئید با رشد روزافزون فضای مجازی کاری سخت نیست. تقریبا همه دکترها و پزشکان متخصص بواسیر در اینترنت برای خود وب سایتی دارند. با مراجعه به آنها و بررسی سوابق و کارنامه پزشکان می توان بهترین دکتر بواسیر, پزشک بواسیر, متخصص بواسیر یا هموروئید را پیدا کرد. پس بدون هیچ نگرانی و خجالتی با دکتر بواسیر, پزشک بواسیر, متخصص بواسیر یا هموروئید که انتخاب کرده اید تماس بگیرید و مشکل خود را با وی در میان بگذارید. مطمئن باشید که بهترین نتیجه را خواهید گرفت و عمری با خیال راحت و بدون درد سپری خواهید کرد.

اگر جستجو کردید: جراح بواسیر

برای یافتن بهترین دکتر (پزشک) متخصص بواسیر یا هموروئید باید رزومه و سوابق پزشک های بواسیر را با دقت بررسی کنید و تعداد عمل های موفقیت آمیز آنها را لحاظ کنید و از مهارت، تخصص و تجربه پزشک اطمینان حاصل کنید.

در حرف خیلی از کارها راحت است اما تجربه و مهارت خودش را در کارنامه کاری نشان می دهد. پزشک یا دکتری که بیشترین عمل موفقیت آمیز را انجام داده و هر کدام از عمل هایش بدون بازگشت بواسیر بوده، مطمئنا بیشترین رضایت بیماران را نیز به دنبال خواهد داشت. این رضایت گواهی خوبی بر تخصص و تجربه پزشک متخصص هموروئید است که آن را در طول سال های متمادی با مطالعه و درمان بیمارهای مختلف کسب نموده است.

همه چیزهایی که قبل از جراحی بواسیر باید بدانید!

اغلب بواسیر ها بدون نیاز به درمان و به طور خود به خود بعد از یک یا دو هفته بهبود میابند. اما اگر بهبود نیافت بنابر نظر پزشک معالج و نیز شرایط بیمار، نیاز به مداخله ی جراحی مطرح خواهد شد. توجه داشته باشید هیچ اقدام درمانی ( اعم از دارویی و جراحی ) نمی تواند از عود مجدد بواسیر جلوگیری کند مگر اینکه تغییرات مورد نظر را در رژیم غذایی خود بدهید ، ورزش منظم را فراموش نکنید، در صورت داشتن اضافه وزن از وزن خود بکاهید و خود را به داشتن اجابت مزاج منظم عادت دهید.

اغلب بواسیر ها بدون نیاز به درمان و به طور خود به خود بعد از یک یا دو هفته بهبود میابند. اما اگر بهبود نیافت بنابر نظر پزشک معالج و نیز شرایط بیمار، نیاز به مداخله ی جراحی مطرح خواهد شد. توجه داشته باشید هیچ اقدام درمانی ( اعم از دارویی و جراحی ) نمی تواند از عود مجدد بواسیر جلوگیری کند مگر اینکه تغییرات مورد نظر را در رژیم غذایی خود بدهید ، ورزش منظم را فراموش نکنید، در صورت داشتن اضافه وزن از وزن خود بکاهید و خود را به داشتن اجابت مزاج منظم عادت دهید.

بواسیر چیست

روش های جراحی بواسیر

• برش هموروئید (Excisional hemorrhoidectomy) جراحی و برش هموروئید است که عمدتاً تنها زمانی استفاده می‌شود که وضعیت هموروئید بسیار وخیم است. در این روش بیمار پس از انجام عمل جراحی درد بسیار زیادی را تجربه می‌کند و معمولاً ۲ تا ۴ هفته طول می‌کشد تا بهبود یابد. اما در دراز مدت کسانی که دارای هموروئید درجه ۳ هستند و با این روش درمان شده‌اند، شرایط بهتری نسبت به افرادی دارند که با روش رگ بندی با طناب لاستیکی درمان شده‌اند. این روش توصیه شده برای افرادی است که دارای هموروئید خارجی ناشی از لخته خون در صورتی که ظرف مدت ۲۴ ساعت تا ۷۲ ساعت انجام شود. پماد گلیسریل تری نیترات هم برای افرادی که دارای درد هستند و هم افرادی که در حال بهبود هستند، مفید است.

• درمان سرخرگ زادیی هموروئیدی در سراسر مقعد به روش داپلر روشی تقریباً هجومی است که با استفاده از داپلر فراصوتی محل دقیق ریزش درونی خون سرخرگی را شناسایی می‌کند. این سرخرگ‌ها سپس به هم متصل می‌شوند و بافت پرولابه شده بخیه می‌شود و به حالت نرمال برمی گردد. میزان بازگشت در این روش اندکی بالاتر است اما مشکلات و عوارض آن در مقایسه با هموروئیدکتومی کمتر است.

• هموروئیدکتومی اصلی که به عنوان هموروئیدوپکسی بسته نیز شناخته می‌شود روشی است که در آن قسمت عمدهٔ بافت هموروئیدی که به صورتی غیرعادی بزرگ شده است برش داده می‌شود و سپس مابقی بافت هموروئیدی به جای طبیعی خودش برگردانده می‌شود. این عمل معمولاً درد کمتری دارد و در مقایسه با برش کامل هموروئید، زودتر بهبود می‌یابد. اما در این روش شانس برگشت علائم هموروئیدی بیشتر از روش رایج همورئیدکتومی است و بنابراین معمولاً این عمل به بیمارانی که دچار بواسیر درجه ۲ یا ۳ هستند توصیه می‌شود.


پس از جراحی چه مدت نیاز به بستری خواهد بود؟
بین ۱ تا ۲ روز.


پس از جراحی چند روز باید در آب ولرم نشست؟
به مدت حداقل ده روز، سه یا چهار بار در هر روز و هربار پانزده دقیقه ، بلافاصله بعد از دفع مدفوع و شست و شوی خود، در لگن آب گرم بنشینید. در لگن باید به قدری آب بریزید که ناحیه مقعد شما را بپوشاند.


مفهوم جواب پاتولوژی چیست؟
در حین جراحی هر گونه نسجی که از بدن برداشته شود باید به آزمایشگاه فرستاده شود تا از نظر بدخیمی مورد آزمایش واقع شود ونیز تشخیص مورد تائید قرار گیرد که این کار در آزمایشگاه پاتولوژی صورت می گیرد و جواب آن حدود دو هفته بعد از عمل آماده میشود.


آیا بخیه محل عمل باید خارج شود؟
معمولا نخی که برای عمل جراحی شما مورد استفاده قرار می گیرد از نوع قابل جذب است و نیازی به خارج کردن آن نیست.


علائم هشدار دهنده برای مراجعه زودهنگام به پزشک چیست؟
در صورت مشاهده هر کدام از علائم زیر بعد از عمل جراحی به پزشک خود مراجعه نمایید: درد شدید ، خونریزی شدید، تب ، لرز و یا تعریق .


چند روز بعد از عمل می توان حمام رفت؟
۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از عمل میتوانید به حمام بروید.


پس از ترخیص به چه داروهایی نیاز است؟
بسته به نظر جراح، مسکن و آنتی بیوتیک برای شما تجویز میشود.


عوارض جراحی هموروئید (عوارض جراحی بواسیر)
خون ریزی
عفونت
تنگی مقعد
احتباس ادراری
بی اختیاری مقعد

اغلب بواسیرها بدون نیاز به درمان و به طور خود به خود بعد از یک یا دو هفته بهبود میابند


● مشکلات پس از جراحی
برداشتن هموروئید از طریق جراحی (هموروئیدکتومی) معمولا برای بیماری درجه ۳ یا ۴ استفاده می شود. در این عمل، هموروئید داخلی و خارجی بریده می شوند. زخم های به جامانده ممکن است بخیه شوند (در تکنیک بسته) یا بازبمانند (در تکنیک باز). درد پس از جراحی یک مساله مهم است و معمولا مخدرهای ضددرد موردنیاز است. بیماران می توانند ۴ ـ ۲ هفته بعد به سرکارشان بازگردند.

از دیگر عوارض هموروئیدکتومی، مشکل ادرار کردن است که در ۵ درصد از بیماران اتفاق می افتد و ممکن است برای تخلیه مثانه، نیاز به سوندگذاری باشد. در یک تا ۲ درصد بیماران نیز خونریزی با تاخیر (۷ـ۴ روز پس از جراحی) اتفاق می افتد. همچنین ممکن است باریک شدن مقعد ناشی از اثر زخم، شکاف ها، عفونت ها و لخته های خون پس از جراحی (در هموروئید خارجی) نیز رخ دهد.

به طور کلی درمان های غیرجراحی ترجیح داده می شود. چرا که با درد و عوارض کمتری همراه است. گاهی اوقات ترکیبی از درمان ها (مانند یک روش تثبیت کننده و یک هموروئیدکتومی) می تواند موثرتر واقع شود، گرچه برای افراد بالای ۷۰ سال و کسانی که از سلامت کمی برخوردارند، روش های تثبیت کننده ترجیح داده می شوند.

برداشتن هموروئید توسط لیزر نیز یکی از سالم ترین و موثرترین روش های درمانی شناخته شده، اما مانند هر روش دیگری، مزایا و معایبی دارد. از مزایای آن، سرعت عمل و ناراحتی کمتر است. دیگر این که پس از عمل، اثری از آن به جا نمی ماند. همچنین به دلیل دقت بالای عمل، بهبودی سریع تر صورت می گیرد و میزان خونریزی از زخم نیز معمولا اندک است و نیازی به بستری شدن بیماران در بیمارستان، حتی به مدت یک شب نیست. علاوه بر این، بافت های اطراف هموروئید، آسیب نمی بینند.


از معایب این عمل، پرهزینه بودن آن است و به دلیل جدید بودن روش، ممکن است یافتن متخصصان و جراحان آموزش دیده در این زمینه دشوار باشد. به علاوه جراحی با لیزر ممکن است با عوارض و عفونت هایی همراه باشد. از معایب دیگر عمل، این است که تنها هموروئیدهای خارجی را درمان می کند.


گردآوری:بخش سلامت بیتوته

همه چیزهایی که قبل از درمان هموروئید با رابربند باید بدانید

بواسیر یا هموروئید بیماری است که نیمی از افراد در طول زندگی به آن مبتلا می شوند . این بیماری نوعی بیماری مقعدی است که باعث التهای و تورم عروق می شود . رگه های خونی بزرگ در ناحیه ی رکتال عامل بیماری بواسیر است ، و ماندن آن درون مقعد باعث خونریزی میشود. بواسیر چیست؟



بواسیر یا هموروئید بیماری است که نیمی از افراد در طول زندگی به آن مبتلا می شوند . این بیماری نوعی بیماری مقعدی است که باعث التهای و تورم عروق می شود . رگه های خونی بزرگ در ناحیه ی رکتال عامل بیماری بواسیر است ، و ماندن آن درون مقعد باعث خونریزی میشود. بواسیر چیست؟



رایج ترین نشانه ی هموروئید خونریزی کناره مقعد است ولی هر خونریزی نشان دهنده این بیماری نیست. (خونزیزی مقعدی بدون درد)این بیماری باید به موقع درمان شود ، چرا که در دراز مدت ممکن است به سرطان رکتال ، کم خونی ، عفونت و… منجر شود . برای درمان بیماری هموروئید روش های مختلفی وجود دارد . که با توجه به نوع و درجه ی آن پزشک روش درمانی موثر را انتخاب می شود . یکی از روش های رایج و پرکاربرد برای درمان بواسیر یا هموروئید رابربند است . لازم به ذکر است که کاربرد رابرند تنها برای درمان بواسیر داخلی می باشد .

درمان بواسیر با رابربند

در این روش پزشک از آناسکوپ استفاده می کند ، بدین صورت که آناسکوپ را داخل مقعد فرو برده و بواسبر را به انتهای کش رابرند می بندد . با انجام این کار امکان خونرسانی به این قسمت قطع شده و رگ های ملتهب از بین می روند . این روش درمانی نیازی به بیهوشی ندارد و با بی حسی موضعی قابل انجام است . رابرند برای درمان هموروئید روش موثر و قطعی نیست . و در مواردی می تواند پاسخگو باشد . درمان هموروئید با لیزرروشی قطعی و موثر می باشد .

درمان بواسیر یا هموروئید با رابربند چه مزیت هایی دارد ؟

از مزیت های روش رابرند برای درمان بواسیر یا هموروئید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

در رابرند نیازی بستری شدن در بیمارستان نیست ومنجر به صرفه جویی در زمان می شود به صورت سرپائی قابل انجام است .
در رابرند نیازی به بیهوشی نیست و با حسی موضعی قابل انجام است .
دوران نقاهت ندارد و سریعا بهبود می یابد .
خطر ابتلا به بیماری های ویروسی وجود ندارد .
این روش روشی مقرون به صرفه است .
رابرند بدون خونریزی است .

درمان بواسیر یا هموروئید با رابربند چه معایبی دارد ؟

هر روشی مزیت ها و معایب خود را دارد . برخی از معایب روش رابرند برای درمان بواسیر و هموروئید عبارتند از:

در این روش بیمار درد و خونریزی زیادی را تحمل می کند .
کاربرد این روش تنها در مورد هموروئید یا بواسیر داخلی است .
درمان بواسیر با رابرند روش قطعی نیست و امکان بازگشت آن وجود دارد .
در برخی موارد ممکن است بیمار دچار عفونت شود یا در دفع ادرار مشکل داشته باشد .

مراقبت های بعد از درمان بواسیر با رابربند

بعد از انجام عمل بهتر است از ملین ها ، غذاهای فیبردار و آب کافی استفاده کنید .
استفاده از استامینوفن برای کاهش درد موثر است .
لگن آب گرم برای کاهش علائم مفید است .
به مدت چند روز از مصرف آسپیرن ها و داروهای ضد التهابی خودداری کنید .چرا که مصرف این داروها احتمال خونریزی را زیاد می کند .

چطور روده‌هایی سالم و‌ تر و تمیز داشته باشیم؟

یبوست(Constipation) را اصلی ترین دشمن روده و مهمترین عامل یک روده بزرگ و ناسالم است که عواملی مختلف این امر را سبب می شود و امروز قصد داریم تا به معرفی روش هایی برای داشتن روده هایی سالم و تمیز بپردازد.


یبوست(Constipation) را اصلی ترین دشمن روده و مهمترین عامل یک روده بزرگ و ناسالم است که عواملی مختلف این امر را سبب می شود و امروز قصد داریم تا به معرفی روش هایی برای داشتن روده هایی سالم و تمیز بپردازد.

Woman has stomachache,stomachache

چگونه روده سالم داشته باشیم؟

تغذیه سالم و مملو از منابع مورد نیاز بدن تاثیری شگفت انگیز در سلامت اعضای بدن همچون قلب و مغز و استخوان‌ها دارد اما آیا می‌دانستید؛ سلامت روده‌ها نیز به عنوان بخش مهمی از اعضای بدن تحت تاثیر خوراکی‌هایی است که می‌خوریم؟

مزایای سلامتی تمیز نگه داشتن روده
خطر کاهش سرطان روده بزرگ، دومین یا سومین نوع سرطان در اغلب کشور‌های صنعتی

کاهش خطر ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر، یبوست مزمن و اسهال مزمن
پایین آوردن خطر بواسیر در حال توسعه
تولید گاز نامناسب کم‌تر
جذب کارآمد آب و مواد معدنی
احساس سبکی و راحتی در منطقه شکم

پس از آنکه غذا از معده و روده کوچک عبور می‌کند، مواد باقیمانده بیشتر محصولات زائد را به شکل مایع از بین می‌برند، به قسمت اول روده بزرگ خود حرکت می‌کنند ، روده بزرگ حدود ۶ فوت طول دارد و در درجه اول مواد زائد مایع را بی آب می‌کند.

به منظور درک این که چطور ناحیه روده بزرگ خود را تمیز و سالم نگه دارید، می‌توانید از جزئیات کلیدی در مورد نحوه کار روده بزرگ خود استفاده کنید.

غذاهای مضر برای سلامت روده ها
غذا‌هایی که حاوی آهن هستند
پنیر
غذا‌هایی که حاوی چربی‌های حیوانی هستند
غذا‌های حاوی قند اضافه شده
مصرف گوشت قرمز را محدود کنید


مراحل کار و عملکرد روده‌ها و حرکت مواد زائد

پس از خوردن یک وعده غذایی اساسی، معده شما به اندازه کافی منبسط می‌شود تا یک واکنش انقباضی ایجاد کند و از روده کوچک شما عبور کند و هر گونه مواد زائد مایع را که در قسمت آخر روده کوچک خود به درون روده بزرگ شما مانده را خارج کند.

روده بزرگ در امتداد طول خود به کیسه‌های کوچکی به نام هادرا تقسیم می‌شود.
هنگامی که روده پر از مواد زائد اساسی است، دیواره عضلانی منقبض می‌شوند و مواد زائد را به بخش بعدی وارد می‌کنند. واکنش انقباضات اجازه می‌دهد با تقسیم سیستم عصبی خود مختار کنترل شود.

به طور متوسط، روده بزرگ هر دقیقه در هر جایی از حدود سه تا ۱۲ موج ملایم انقباضات را تجربه می‌کنند.

بعد از هر وعده غذایی قابل توجه، کولون یک موج انقباضی بسیار بزرگ را تجربه می‌کند.

حرکت حلقوی جمعی برای دفع مواد زائد از روده کوچک خود به راست روده می‌روند.

در بیشتر مردم، حرکات حلقوی جمعی را در حدود سه بار در روز دارند.

زمانی که کیسه مقعد به اندازه کافی پر از مدفوع می‌شود تا این واکنش انقباضی را تحریک کند، مدفوع شما از مقعد به بیرون هل داده می‌شود.

زمانی که به طور آگاهانه دیوار شکمتان را منقبض می‌کنید، دیافراگم به سمت پایین حرکت می‌کند و به باز کردن ماهیچه‌ها کمک می‌کند که اسفنکتر را ایجاد کنند.

اگر نمی‌خواهید مدفوع کنید، انقباضات غیر ارادی ممکن است متوقف شود، که در این حالت ممکن است حرکت حاد روده تا زمانی که جرم بعدی رخ می‌دهد، داشته باشید.
روش‌های طبیعی برای تمیز و سالم نگه داشتن منطقه کولونکتال و حفظ سلامت روده‌ها

یبوست مزمن بزرگ‌ترین عامل داشتن یک ناحیه روده بزرگ و ناسالم است، زیرا در طول زمان یبوست باعث ایجاد فشار اضافی می‌شود، فشاری که توسط شما برای رفتن و ایجاد انقباضات قوی‌تر ایجاد می‌شود تا به از بین بردن مدفوع سخت کمک کند.

فشار بیش از حد بر روی دیواره‌ای کولون می‌تواند باعث ایجاد کیسه‌های کوچکی به نام دیورتیکولی شود.

نیاز به دستشویی رفتنتان را سرکوب نکنید!
اگر به طور منظم نیاز به مدفوع کردنتان را سرکوب کنید، مواد زائد زمان بیشتری می‌مانند و باعث کمبود شدید آب و تشکیل مدفوع سخت می‌شوند.

اطمینان حاصل کنید که میزان ویتامین D شما کافی است
ویتامین D به طور قابل توجهی ریسک رشد انواع سرطان‌ها از جمله سرطان روده(Colon Cancer) بزرگ را کاهش می‌دهد.زمانی که نمی‌توانید در معرض نور آفتاب قرار بگیرید، به دنبال تضمین وضعیت ویتامین D مناسب با خوردن غذا‌های سالم که شامل ویتامین D، مانند سالمون‌های وحشی و روغن ماهی قزل آلا با کیفیت بالا هستند، باشید.


اطمینان حاصل کنید که ویتامین A کافی دریافت می‌کنید.
غدد که در صف مخاطی پوششی کولون قرار دارند، مسئول انتشار مخاط هستند که برای روانکاری مدفوع مورد نیاز هستند؛ ویتامین A برای حفظ سلامت این سلول‌های تخصصی که مخاط را آزاد می‌کنند، نیاز است.

پروبیوتیک بیشتری بخورید
دانشمندان چندین گونه از میان تریلیون‌ها میکروبی که در روده‌های شما زندگی می‌کنند، یافته‌اند که نقش حیاتی در سلامت روده‌ها و حفظ تعادل سیستم ایمنی ایفا می‌کنند. مواد غذایی مصرفی شما برای رشد و جلوگیری از عدم تعادلی که می‌تواند به بیماری منجر شود حیاتی است.پروبیوتیک‌ها منبع غذایی مناسب برای جمعیت خاصی از باکتری‌های مفید روده‌ای مانند بیفیدوباکتر‌ها هستند که به نوبه خود از التهاب روده جلوگیری می‌کند.


مطالعات نشان داده‌اند که پروبیوتیک‌ها می‌توانند به طور خاص برای افراد چاق مفید باشند چرا که با کاهش میزان انسولین و کلسترول(Cholesterol)، خطر بیماری‌های قلبی و دیابت را کاهش می‌دهند.

پروبیوتیک‌ها را می‌توان به عنوان مکمل مصرف کرد. اما در مواد غذایی مانند مارچوبه، تره فرنگی، موز، سیر و سیب ترش نیز یافت می‌شوند.
به فیبر‌ها و غلات کامل توجه کنید

رژیم‌های غذایی غربی و جدید سرشار از چربی و قند بوده و بیشتر مواد غذایی مصرفی ما تنها از ۱۲ گونه گیاهی و پنج گونه حیوانی است.

با این وجود پیروی از رژیم غذایی سرشار از غذا‌هایی با فیبر بالا مانند سیب، کنگر فرنگی، ذغال اخته، نخود، عدس، نخود فرنگی و لوبیا می‌تواند رشد باکتری‌های مضر را محدود کرده و رشد بیفیدوباکترها، لاکتوباسیلوس‌ها و سایر گونه‌های مفید را که به باکتروئید‌ها معروفند، تحریک کند.
مصرف محصولات تخمیری را افزایش دهید

محصولات غذایی تخمیری مانند کیمچی، کفیر، نوشیدنی کامبوچا، ماست‌های طبیعی و شیر سویای تخمیر شده باعث افزایش فراوانی باکتری‌های مفید روده و کاهش سطوح انتروباکتریاسیا، خانواده‌ای از باکتری‌ها که با تعدادی از بیماری‌های مزمن در ارتباطند، می‌شود.

ماست طبیعی غنی شده با بیفیدوباکتر‌ها نیز به کاهش عدم تحمل لاکتوز در کودکان و بزرگسالان منجر می‌شود.

ماست‌های غنی‌شده با لاکتوباسیلوس‌ها نیز برای بیماران مبتلا به بیماری التهابی روده‌ای مفید است.

در عین حال از خوردن ماست‌های طعم دار که سطوح بالایی از قند دارند، اجتناب کنید.
پلی‌فنول‌ها را در اولویت قرار دهید

پلی فنول‌ها ترکیبات گیاهی هستند که به طور عمده توسط باکتری‌های روده هضم می‌شوند و با مزایای مختلفی از جمله کاهش فشار خون، کلسترول و استرس اکسیداتیو همراه هستند.

پلی فنول‌ها در مواد خوراکی هم، چون بادام ها، ذغال اخته و کلم بروکلی و همچنین چای سبز و کاکائو یافت می‌شوند.

نوعی از پلی فنول که در کاکائو وجود دارد با ایجاد تغییراتی در میکروبیوم که باعث کاهش التهاب و سطوح کلی تری گلیسیرید می‌شود در ارتباط است.
از مصرف شیرین کننده‌های مصنوعی اجتناب کنید

شیرین کننده‌های مصنوعی مانند آسپارتام به‌طورمعمول به عنوان جایگزینی برای شکر در غذا‌ها یافت می‌شوند. مطالعات نشان می‌دهد آسپارتام روی باکتری‌های روده‌ای انسان‌ها و حیوانات تاثیر گذاشته و باعث تغییر در آن‌ها می‌شود. این تغییرات به نظر می‌رسد باعث افزایش سطح قند خون و افزایش حساسیت به بیماری متابولیکی می‌شود.
تغذیه با شیر مادر

میکروبیوم بدن ما در طول ۲ سال اول زندگی در حال رشد و شکل‌گیری است. تعدادی از مطالعات نشان داده‌اند نوزادانی که در ۶ ماه اول زندگی خود با شیر مادر تغذیه می‌شوند روده‌های بسیار سالم تری دارند. این نوزادان هم چنین کمتر مستعد ابتلا به آلرژی ها، چاقی، سرطان خون کودکان (لوسمی) و دیابت که تصور می‌شود با میکروبیوم در ارتباطند، هستند.
گیاهخوار شوید

مطالعات متعدد نشان داده است که رژیم‌های گیاهخواری برای میکروبیوم مفید هستند.

این یافته‌ها حاکی از آن است که رژیم‌های غذایی که بیشتر از گیاهان تشکیل می‌شوند، سطوح باکتری‌های ایجاد کننده بیماری‌ها مانند “ای کولای” و “آنتروباکتریاسیا” را کاهش می‌دهد.

این امر برای افراد چاق مبتلا به دیابت نوع ۲ یا پرفشاری خون می‌تواند مفید واقع شود. یک مطالعه کوچک هم چنین نشان داده افرادی که چاق هستند و رژیم غذایی خود را به رژیم گیاهخواری تغییر داده‌اند، بعد از گذشت یک ماه سطوح باکتری‌های مضر بالقوه و نیز میزان کلسترول و التهاب در آن‌ها به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

توصیه های مهمی که مربوط به عمل جراحی هموروئید می شود

درمان بواسیر به روش جراحی برای هموروئید های پیشرفته می باشد که توسط جراح ، بافتهای بواسیری برداشته و بخیه می شوند، که مراقبت هایی پس از عمل نیاز است. توصیه های پس ازجراحی هموروئید

درمان بواسیر به روش جراحی برای هموروئید های پیشرفته می باشد که توسط جراح ، بافتهای بواسیری برداشته و بخیه می شوند، که مراقبت هایی پس از عمل نیاز است. توصیه های پس ازجراحی هموروئید

۱ اصلاح رژیم غذایی با استفاده از غذاهای پر فیبر از قبیل مصرف سبزیجات، میوه جات فراوان، پودر پسیلیوم (اسفرزه ) ، مایعات فراوان.

۲ تنظیمات اجابت مزاج مرتب و به موقع که معمولا یک ساعت پس از غذا خوردن زمان مناسبی برای اجابت مزاج می باشد.

۳ شستشوی با آب گرم.

۴ استفاده از پماد آنتی هموروئیدی شیاف آن پس از اجابت مزاج طبق دستور پزشک.

۵ در لگن آب گرم به مدت ۲۰-۱۵دقیقه پس از اجابت مزاج بنشینید و تکرار ان ۳-۲مرتبه در روز مفید است.

استفاده از لگن آب گرم نیز کمک کننده می باشد.

تا چند روز پس از عمل ممکن است خونریزی مختصر و یا دفع خونابه داشته باشید ، که این مسئله طبیعی است . که بایستی از یبوست و زور زدن هنگام اجابت مزاج خودداری کرده و استفاده از لگن آب گرم نیز کمک کننده می باشد.

در صورت ادامه یبوست و فشار موقع اجابت مزاج، احتمال خونریزی پس از جراحی افزایش می یابد. در صورت خونریزی شدید و یا تداوم آن در اولین فرصت به پزشک و یا اورژانس بیمارستان مراجعه نمایند.

چگونه مي توان از ابتلا به بواسير پيشگيري‌ كرد؟

بواسير يا همورئيد زماني بروز مي‌كند كه سياهرگ‌ها در راست روده يا كانال مقعد گشاد شده و متورم مي‌شوند و باعث بروز ناراحتي و درد در افراد مبتلا هستند.به گزارش سرويس «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، تورم و خونريزي از اين سياهرگ‌ها مشكل بسيار شايعي است و افراد مختلفي را مبتلا مي‏كند.

بواسير ممكن‌ در مجراي‌ مقعدي‌ با عنوان بواسير داخلي‌ يا در مدخل‌ مقعد تحت عنوان بواسير خارجي‌ بروز كند.در برخي موارد ممكن است فردي چندين وقت به بواسير مبتلا بوده باشد اما فقط در صورت خونريزي‌ به وجود اين مشكل در خود پي ببرد و تا پيش از خونريزي وجود آن مشخص نباشد. بيشتر افرادي كه با اين مشكل مواجه مي‌شوند شامل زنان باردار افراد مبتلا به يبوست و كساني هستند كه به مدت طولاني مي‏نشينند.

بواسير يا همورئيد زماني بروز مي‌كند كه سياهرگ‌ها در راست روده يا كانال مقعد گشاد شده و متورم مي‌شوند و باعث بروز ناراحتي و درد در افراد مبتلا هستند.به گزارش سرويس «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، تورم و خونريزي از اين سياهرگ‌ها مشكل بسيار شايعي است و افراد مختلفي را مبتلا مي‏كند.

بواسير ممكن‌ در مجراي‌ مقعدي‌ با عنوان بواسير داخلي‌ يا در مدخل‌ مقعد تحت عنوان بواسير خارجي‌ بروز كند.در برخي موارد ممكن است فردي چندين وقت به بواسير مبتلا بوده باشد اما فقط در صورت خونريزي‌ به وجود اين مشكل در خود پي ببرد و تا پيش از خونريزي وجود آن مشخص نباشد. بيشتر افرادي كه با اين مشكل مواجه مي‌شوند شامل زنان باردار افراد مبتلا به يبوست و كساني هستند كه به مدت طولاني مي‏نشينند.

هموروئید چیست

افرادي كه به دليل ابتلا به يبوست مدت طولاني دستشويي مي‏نشينند و يا در صورت ابتلا به اسهال به خود فشار زيادي مي‌آورند به بواسير مبتلا مي‌شوند.

بواسير مي‏تواند ايجاد ناراحتي و حتي درد كند، اما پزشك مي‌تواند به شما كمك كند كه بهبود پيدا كنيد.

۲/۵ سانتي‏متر انتهايي كولون يا روده بزرگ، كانال مقعدي ناميده مي‏شود. كانال مقعدي با مجموعه‌اي از سياهرگ‌هاي كوچك كه زير پوست قرار گرفته‌اند، پوشيده شده است.

فعاليت‏هاي معيني، از قبيل فشار آوردن به هنگام اجابت مزاج براي خارج كردن مدفوع بويژه در مواقع بروز يبوست يا نشستن طولاني مدت، ممكن است باعث بزرگي اين سياهرگ‌ها شود.

سياهرگ‌هاي بزرگ شده، لايه‏هاي متورم بافتي را درست مي‏كند كه اين حالت را بواسير مي‌گويند. لازم به ذكر است كه سخت شدن مدفوع بواسير را بيشتر تحريك مي‌كند.

همانطور كه گفته شد بواسير دو نوع مختلف دارد كه در زير توضيح مختصري درباره آنها ارائه شده است:

– بواسير خارجي كه احساس مي‏شود و قابل لمس است. در اين حالت لايه‏هاي نرمي بيرون از مقعد جايي كه روده بزرگ باز مي‏شود،‌ حس مي‌شوند كه بندرت دردناك هستند و تنها در صورتي دردناك مي‌شوند كه لخته خوني داخل آنها تشكيل شود.

– بواسير داخلي كه در اين صورت به طور شايع به صورت خوشه‏هايي اطراف ديواره كانال مقعدي بروز مي‌كند. گاهي اوقات بواسير داخلي ممكن است به بيرون رخنه كند.

گاهي ناراحتي‌ها و مشكلات ديگري در اين عضو مانند ترك خوردگي كانال مقعد ممكن است علائمي شبيه به بواسير را در پي داشته باشد كه مسلما براي درمان مناسب تشخيص صحيح بيماري امري ضروري است.

گفتني است كه بواسير اغلب از سن ۵۰ سالگي شايع مي‌شود و تقريبا نيمي از سالمندان با خارش، خونريزي و درد در هنگام دفع مواجه هستند كه اغلب اينها نشانه‌هايي از ابتلا به بواسير هستند.

خوشبختانه در حال حاضر براي درمان اين بيماري داروها و روشهاي درماني مؤثري وجود دارد و در بسياري از موارد تنها با خود درماني و تغيير در شيوه زندگي امكان معالجه بواسير فراهم مي‌شود.

– علائم بيماري بواسير كدامند؟

علائم و نشانه‌هاي ابتلا به بواسير معمولا به محل بروز آن بستگي دارد. شايعترين علائم بواسير شامل خونريزي، درد، خارش‌، سوزش، ترشح‌ مخاطي‌ پس‌ از اجابت‌ مزاج،‌ وجود يك‌ برجستگي‌ در مقعد، التهاب‌ و تورم است.

امكان‌ دارد خون‌ قرمز به‌ صورت‌ رگه‌هايي‌ در اجابت‌ مزاج‌ ديده‌ شود و يا به‌ دنبال‌ اجابت‌ مزاج‌ مقدار كم‌ و به‌ مدت‌كوتاهي‌ خونريزي از ناحيه مقعد مشاهده شود.

همچنين گاهي اوقات اين احساس ممكن است براي بيمار بروز كند كه‌ پس‌ از اجابت‌ مزاج‌، راست‌ روده‌ به‌طور كامل‌ تخليه‌ نشده‌ است كه البته اين‌ حالت‌ در مورد بواسير بزرگ‌ شده بروز مي‌كند.

در بيشتر موارد بواسير بدون خطر است و بجز خونريزي محدود علامت ديگري ندارد. لازم به يادآوري است كه هر خونريزي از مقعد را نبايد به حساب بواسير گذاشت، بلكه توسط پزشك بايد بررسي‏هاي لازم انجام شود تا علت اصلي خونريزي مشخص شود.

– علل شايع بروز بواسير چيست؟

مهمترين عوامل مؤثر در ابتلا به بواسير عبارت از وارد آمدن‌ فشار مكرر به‌ سياهرگ‌هاي‌ مقعد يا راست‌ روده‌، نشستن‌ يا ايستادن‌ به‌ مدت‌ طولاني، چاقي، يبوست، كاهش توان ماهيچه‌هاي اطراف مقعد بويژه در سنين بالاتر و رژيم‌ غذايي‌ فاقد فيبر خوراكي است. ‌

علاوه بر اينها جراحي‌ راست‌ روده‌ يا پارگي‌ مجراي‌ تناسلي‌ به‌ هنگام‌ زايمان‌ و بخيه كردن مجدد‌ آن‌، ابتلا به بيماري‌هاي‌ كبدي‌، ابتلا به سرطان‌ روده‌ بزرگ‌، افزايش‌ فشارخون‌ در سياهرگ‌هاي‌ دستگاه‌ گوارش، فشار آوردن به شكم موقع اسهال و مدفوع خشك و سفت از علل شايع بواسير هستند.

همچنين بسياري از زنان در دوران بارداري دچار بواسير مي‌شوند. علاوه بر اينها فاكتورهاي ديگري چون بلند كردن اشياء سنگين، ورزش نكردن يا تمرينات ورزشي بسيار سنگين، سرفه مزمن مي‌توانند موجب بروز اين بيماري شوند.

– چگونه مي توان از ابتلا به بواسير پيشگيري‌ كرد؟

مهمترين نكته در زمينه پيشگيري اين است كه فرد به هنگام‌ اجابت‌ مزاج‌ عجله‌ نكند و در عين‌ حال‌ از زور زدن‌ و نشستن‌ طولاني‌مدت‌ در اين وضعيت نيز پرهيز‌ كند.

همچنين افرادي كه اضافه‌ وزن‌ دارند بايد وزن‌ خود را كاهش‌ دهند. فرد بايد به ميزان بيشتري از فيبرهاي خوراكي در رژيم غذايي خود بگنجاند. تغيير شيوه تغذيه و همچنين نوع مواد غذايي كه مصرف مي‌شود در پيشگيري از بروز اين بيماري نقش بسيار مهمي ايفا مي‌كند.

همچنين نوشيدن روزانه‌ هشت تا ۱۰ ليوان‌ آب‌ توصيه مي‌شود. به علاوه يكي ديگر از فاكتورهاي مهم در امر پيشگيري ورزش كردن به طور منظم است.

در مورد نوع رژيم غذايي كه در اين شرايط مي‌تواند مؤثر و مفيد باشد بايد گفت كه براي‌ پيشگيري‌ از يبوست‌ داشتن يك‌ رژيم‌ متعادل‌ حاوي‌ مواد غذايي‌ داراي‌ فيبر زياد مانند سبزيجات و ميوه‌هاي تازه به ويژه سبزيجات با برگ‌هاي سبز و پهن، حبوبات‌ و غلات‌ سبوس‌دار ضروريست.

– چگونه مي‌توان بواسير را درمان كرد؟

هدف از درمان اين بيماري اغلب تخفيف‌ علايم‌ آن است كه خود فرد مبتلا نيز مي‌تواند اين كار را البته پس از تشخيص صحيح بيماري به كمك پزشك انجام دهد.

پيش از هر چيز به خاطر داشته باشيد كه هرگز به هنگام اجابت‌ مزاج‌ زور نزنيد. پس‌ از اجابت‌ مزاج‌، ناحيه‌ را به آرامي‌ پاك‌ كنيد.

براي‌ تخفيف‌ درد، روزانه‌ چندين نوبت و هر بار به‌ مدت‌ ۱۰ تا ۲۰ دقيقه‌ در آب‌ گرم‌ بنشينيد.

همچنين مي‌توانيد براي‌ تخفيف‌ درد و تورم‌ ناشي‌ از وجود لخته‌ در بواسير يا بيرون‌ زدگي‌ بواسير، يك‌ روز در رختخواب‌ استراحت‌ كنيد و به منظور كاهش تورم روي‌ ناحيه‌ كيسه‌ يخ‌ بگذاريد.

همواره ناحيه اطراف مقعد را پاكيزه نگه داريد. مي‌توانيد روزانه دوش بگيريد و در حين حمام به آرامي با آب گرم اطرا ف مقعد را تميز كنيد. استفاده از صابون لازم نيز و حتي ممكن است كه مشكل را تشديد كند.

خشك كردن ناحيه با يك سشوار با حرارت ملايم پس از حمام كردن مي‌تواند رطوبت را به حداقل برساند

از دستمال توالت خشك استفاده نكنيد بلكه در حوله يا دستمال توالت مرطوب پس از هر با اجابت مزاج و شستشو استفاده كنيد.

براي‌ درد خفيف‌، خارش‌، يا كاهش‌ تورم‌، مي‌توان‌ از داروهايي‌ كه‌ اختصاصاً براي‌ تخفيف‌ علايم‌ بواسير ساخته‌ شده‌اند مانند پمادهاي آنتي هموروئيد استفاده‌ كرد. اگر علايم‌ بواسير به‌ هنگام‌ حاملگي‌ رخ‌ دهند، از پزشك‌ خود در مورد داروهاي‌ مناسب‌ كه‌ در حاملگي‌ مشكلي‌ ايجاد نكند كمك بگيريد.

اگر نياز به‌ استفاده‌ از مسهل‌ باشد، از نرم‌كننده‌هاي‌ اجابت‌ مزاج‌ استفاده‌ كنيد كه اين مورد هم بهتر است با مشورت پزشك صورت گيرد.

براي تسكين درد مي‌توانيد از مسكن‌هاي خوراكي مانند استامينوفن، تيلنول، آسپرين، ايبوبروفن، ادويل، موترين و ساير مسكن‌ها مصرف كنيد.

اين اقدامات مي‌تواند علائم را كاهش دهد اما باعث از بين رفتن بواسير نمي‌شود به همين دليل بهترست كه اگر پس از چند روز معالجه بهبودي حاصل نشد به پزشك مراجعه كنيد. اما چنانچه در همان آغاز بيماري علائم شديد از جمله درد و خونريزي شديد داشتيد بايد زودتر با پزشكتان تماس بگيريد.

در مواردي‌ كه‌ اين روشها كارآيي نداشته باشند، امكان‌ دارد نياز به‌ جراحي‌ وجود داشته‌ باشد. روش‌هاي‌ مختلفي براي درمان قطعی بواسیر وجود دارد كه عبارت از بستن‌ يك‌ باند لاستيكي‌ در قاعده‌ بواسير، اسكلروتراپي‌ (تزريق‌ مواد شيميايي‌ براي‌ بسته‌ شدن‌ سياهرگ‌ها و تشكيل‌ بافت‌ جوشگاهي‌)، جراحي‌ با سرما (يخ‌ زدن‌ بواسير با نيتروژن‌ مايع‌)، انعقاد بواسير (با اشعه‌ مادون‌ قرمز يا ليزر) و يا در آوردن‌ بواسير است.

– تشخيص قطعي بواسير چگونه امكان‌پذير است؟

براي‌ تشخيص‌ قطعي‌ ممكن‌ است‌ از روش‌هايي از جمله آندوسكپي‌ به معناي مشاهده وضعيت مقعد به كمك‌ يك‌ لوله‌ كوتاه‌ به‌ نام‌ آندوسكپ‌ كه وسيله‌اي‌ لنزدار و داراي‌ يك‌ منبع‌ نوراني‌ در سر آن‌ است‌ و يا پروكتوسكپي‌ به معناي مشاهده راست‌ روده‌ و قسمت‌ پاييني‌ روده‌ بزرگ‌ يا وسيله‌اي‌ به‌ نام‌ پروكتوسكپ‌، كه‌ وسيله‌اي‌ اپتيك‌ و داراي‌ يك‌ منبع‌ نوراني‌ در سر آن‌ است‌، استفاده شود.

بواسير معمولاً با مراقبت‌ مناسب‌ خوب‌ مي‌شود، اما علايم‌ آن ممكن‌ است‌ كم يا زياد شود به اين معني كه گاهي بواسير ممكن‌ است‌ پس‌ از يك‌ دوره‌ يبوست‌ دوباره‌ بروز كند.

اين بيماري ممكن است عوارضي از قبيل كم‌خوني از نوع ‌ فقر آهن‌ در نتيجه خونريزي‌ زياد، درد شديد در اثر وجود لخته‌ خون‌ در بواسير و نيز عفونت‌ يا زخم‌ شدن‌ بواسير در پي داشته باشد.

لازم به يادآوري است كه براي انجام فعاليت‌هاي جسمي بويژه ورزش كردن در زمان ابتلا به اين بيماري محدوديتي‌ وجود ندارد بلكه عملكرد روده و در واقع تمام نقاط بدن در نتيجه فعاليت جسماني‌ مناسب‌ بهبود پيدا مي‌كند.

وجود بواسير به تنهايي بيماري تلقي نمي‏شود و عوارض آن نيز خطرناك نيست. اين مشكل موضعي است و تأثيري روي ساير اندام‏ها و قسمت‏هاي ديگر بدن ندارد. مسئله مهم شباهت برخي علائم آن مثل خونريزي از مقعد با بيماري‏هاي خيلي جدي مثل پوليپ يا سرطان روده بزرگ است. اغلب بيماران علت مشاهده كمي خون در مدفوع را بواسير مي‌دانند، در حالي كه ممكن است علت خونريزي پوليپ و يا سرطان روده بزرگ باشد. به همين دليل پس از مشاهده خون در مدفوع براي اولين بار لازم است با پزشك مشورت كرد و درصورت لزوم براي بررسي كامل روده بزرگ كولونوسكوپي انجام داد.

12